Wymiana płynu chłodniczego - Stapar - Producent chemii samochodowej, gospodarczej, kosmetycznej oraz basenowej
Stapar - Producent chemii samochodowej, gospodarczej, kosmetycznej oraz basenowej
Stapar - Producent chemii samochodowej, gospodarczej, kosmetycznej oraz basenowej
Stapar

Wielu kierowców zapomina o regularnej wymianie płynu hamulcowego i płynu chłodniczego, skupiając się jedynie na harmonogramie wymiany oleju silnikowego. Tymczasem, zaniechania w tym zakresie grożą poważnymi konsekwencjami. Jak często wymieniać płyn chłodniczy i płyn hamulcowy?

Odpowiednie chłodzenie i sprawność hamulców wpływają nie tylko na poprawność działania poszczególnych układów samochodu, ale także na bezpieczeństwo. A wraz z upływem czasu, płyn hamulcowy i płyn chłodniczy tracą swoje właściwości. Zatem, jak często należy wymieniać płyn chłodniczy i płyn hamulcowy?

Regularnie kontroluj poziom płynów eksploatacyjnych

Poziom większości płynów można sprawdzić samodzielnie. Producenci pojazdów umieszczają na zbiorniczkach z płynami podziałki z zaznaczonymi poziomami określającymi minimum oraz maksimum. Informację o zalecanym poziomie poszczególnych cieczy znajdziemy w instrukcji obsługi pojazdu. Stan płynu chłodniczego sprawdzamy przy zimnym silniku.

Jak często należy wymieniać płyn chłodniczy?

Każdy producent pojazdu określa interwały wymian kluczowych dla kondycji samochodu podzespołów. Płyn chłodniczy jest jednym z najbardziej istotnych czynników mających wpływ na sprawność wielu elementów. Utrzymuje właściwą temperaturę jednostki zarówno zimą, jak i latem. Niektóre koncerny zalecają wlewanie świeżego specyfiku co dwa lata, inni natomiast co trzy lub cztery. Niemniej, większość specjalistów jest w tej kwestii zgodna i wskazuje na wymianę krzemianowego specyfiku (oznaczenie IAT) co dwa lata, a bezkrzemianowego (OAT) co 5.

Jak sprawdzić jakość płynu chłodniczego?

Jakość płynu chłodniczego (to, czy ma jeszcze odpowiednie właściwości) możemy sprawdzić przy użyciu odpowiedniego przyrządu. Kosztuje 15-20 złotych i mierzy temperaturę zamarzania cieczy chłodzącej. Jeżeli ta, jest zbyt wysoka, należy się liczyć z wymianą płynu, gdyż pierwsze mrozy doprowadzą do jego krzepnięcia, co wygeneruje ryzyko pęknięcia wewnętrznych elementów silnika.

Dlaczego warto wymieniać płyn chłodniczy?

Płyn chłodniczy ma wiele chemicznych dodatków, które mają na celu niwelowanie jego żrących właściwości. Po wielu latach eksploatacji, ich aktywność spada, co może rozpocząć proces kiełkowania rdzy w podzespołach układu chłodzenia. Niewydajny system szybko doprowadzi do przegrzania silnika i kosztownej naprawy.

Jaki płyn chłodniczy stosować?

Każdy producent pojazdów jasno określa w instrukcji, jaki płyn chłodniczy najlepiej stosować. Jeśli go ubywa, należy uzupełniać czynnik produktem tego samego producenta. W skrajnej sytuacji, np. gdy awaria nastąpiła w trasie, ratunkiem będzie dolanie do chłodnicy nie więcej, niż pół litra wody demineralizowanej (destylowanej). Mieszanie ze sobą różnych płynów nie jest wskazane z uwagi na możliwość wzajemnego "zwalczania" dodatków neutralizujących żrące właściwości. Trzeba też pamiętać, by dolewać cieczy tylko po wystygnięciu silnika. W układzie chłodzenia panuje podwyższone ciśnienie, więc po otwarciu zbiorniczka wyrównawczego może dojść do wylania płynu chłodzącego. Jego kontakt ze skórą poskutkuje oparzeniami.

Korzystanie z witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie. Rozumiem